ZOZ OP REIS: VIER DAGEN IN DUBAI MET ODETTE

door | dec 29, 2023

ter haar

Heel eerlijk: wanneer ik aan Dubai dacht, dacht ik voornamelijk aan alle vooroordelen die er over deze bestemming bestaan. Dat is ook de reden dat ik een reis hierheen niet per se bovenaan mijn bucketlist had staan. Toch hoorde ik van steeds meer mensen om me heen enthousiaste verhalen over de stad en werd me herhaaldelijk verteld dat het Dubai van nu, al lang niet meer het Dubai van twintig jaar geleden is. Dat het juist een geweldige bestemming is met heel veel variatie: met een nieuwe én een oude stad, een strand en een woestijn. Kortom, veel meer dan alleen maar die grote glimmende gebouwen. Ik was getriggerd en toch wel heel benieuwd geworden, dus ik ging overstag. In dit artikel neem ik je mee in mijn reis en ervaringen van vier dagen in dynamisch Dubai.

DAG 1

Na een goede nachtrust vertrokken we op onze eerste dag in de ochtend naar Al Fahidi, de oude stad van Dubai. We begonnen hier met een traditioneel emirati ontbijt bij het Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum Centre for Cultural Understanding. Erg leuk en leerzaam om op deze manier direct ondergedompeld te worden in de Arabische cultuur en hier wat meer over te weten te komen! Na het uitgebreide ontbijt was het tijd om het oude centrum te verkennen. Dit bleek het decor van smalle straatjes, sfeervolle binnenplaatsen en volop marktjes – oftewel souks – te zijn. Niet direct wat je verwacht in Dubai. Meteen een vooroordeel van tafel geveegd dus! In de spice souk kocht ik heerlijke kruidenthee en verse eucalyptus waar ik nu nog steeds iedere dag van geniet. Voor de lunch streken we neer bij Teible. Een geweldig Green Star Michelin restaurant waar ze uitsluitend met lokaal geproduceerde ingrediënten koken. En die versheid proef je. Met een volle maag vertrokken we vervolgens naar Dubai Frame, een gouden gebouw van 150 meter hoog waarin we van een panoramisch uitzicht over zowel oud als nieuw Dubai konden genieten. Bijzonder om op deze manier het contrast te kunnen zien. Met een overvloed aan indrukken reden we weer terug naar ons hotel om ons klaar te maken voor het avondprogramma: een diner bij het internationaal befaamde Nobu in het Atlantis The Palm hotel. De geweldige bar, het adembenemende uitzicht over de stad en de heerlijke Aziatische (open) keuken hebben ervoor gezorgd dat ik deze culinaire avond niet snel meer zal vergeten.

ter haar
Advertentie

DAG 2

Net zoals Amsterdam, is Dubai ook een erg geschikte stad om vanaf het water te ontdekken. Dat is dan ook precies wat we de tweede dag gingen doen! Heerlijk ontspannen op een boot rondvaren terwijl we ondertussen, onder leiding van een kundige gids, genoten van de vele architectonische ontwerpen die de stad rijk is. Onderweg konden we zelfs nog een duik nemen, uitkijkend op de indrukwekkende skyline. Daarna was het tijd om te lunchen en loungen bij Summersalt Beach Club: een prachtige strandtent met goed eten en een uitzicht op het enige zevensterrenhotel ter wereld, Burj al Arab. Het duurde niet lang voordat het volgende avontuur zich aankondigde: een driegangendiner mét overnachting in de woestijn. Dit was zonder twijfel het hoogtepunt van onze reis! Zowel op de dinerlocatie Sonara Camp als op onze overnachtingsplek The Nest moest ik mezelf regelmatig knijpen om er zeker van te zijn of dit allemaal wel echt gebeurde. Het was bijna niet voor te stellen dat beide luxueuze locaties – waarvan elk detail klopte en alles tot in de puntjes verzorgd was – zich midden in de woestijn bevonden. Toch werd dit bevestigd door de vergezichten van eindeloze zandvlaktes wanneer je om je heen keek. Een droom!

DAG 3

De wekker ging deze dag extra vroeg, want als je dan een keer in de woestijn bent, wil je natuurlijk wel de zonsopgang zien. Het was werkelijk magisch om het warme rode licht op het zand te zien neerdalen en in de verte opstijgende luchtballonnen te zien. Toen er ook nog twee kamelen onze kant op kwamen lopen, was het idyllische plaatje compleet! Na een royaal ontbijt, was het tijd om de reis te vervolgen. Next stop: de Talise Ottoman Spa op Palm Jumeirah. Je waant je een prinses wanneer je hier alleen nog maar binnenstapt, met al het marmer en goud dat je tegemoet komt. Er staat een Royal Ottoman-behandeling op de planning: een traditionele lichaamsscrub met een ‘kese’-handschoen en een schuimmassage. Tijdens de treatment kan ik niet zeggen dat ik compleet ontspannen ben – want hallo, het schuurt o-ve-ral -, maar na afloop voel ik me herboren. Helemaal zen schuiven we daarna voor de lunch aan bij KYMA Beach Club. Het is onmogelijk om hier de ontspannen vibe niet vast te houden met een dj die loungemuziek draait, heerlijk frisse shared dining gerechten, en een uitzicht waar je u tegen zegt. Dan is het alweer tijd om ons klaar te maken voor de laatste avond, en wat voor één. We gaan dineren bij het tweesterrenrestaurant Niko Romito in het Bvlgari Resort. Op het menu: simpele Italiaanse gerechten tot in perfectie bereid. De combinatie met heerlijke bijpassende Italiaanse wijnen, de prachtige ambiance en de uitmuntende service maakten het tot een bijzondere beleving. We sluiten de avond af met een drankje op het terras van de rooftopbar van ons hotel waar we proostten op een geslaagde reis.

DAG 4

Voordat we in het vliegtuig terug naar Amsterdam stapten, stond er nog één laatste activiteit op de planning: een helikoptervlucht over de stad. Een letterlijk hoogtepunt om over alle highlights van de afgelopen dagen heen te vliegen en nog even na te genieten van al het moois wat we hebben meegemaakt. Vooral Palm Jumeirah was indrukwekkend om van bovenaf te zien. Met de landing van de helikopter kwam er ook een einde aan onze Dubai-trip. We pakten onze koffer weer in en wierpen in de taxi nog een laatste blik op de dynamische stad waar we de voorgaande dagen doorgebracht hadden. Mijn conclusie? Ik ben erachter gekomen dat Dubai inderdaad zoveel meer is dan alleen de hoge, spiegelende gebouwen. Het is heel bijzonder dat er zoveel verschillende nationaliteiten en culturen met elkaar samenleven en dat dat allemaal erg goed gaat. Het is een hele veilige stad en als je ervoor openstaat kun je veel verschillende dingen zien en ondernemen. Ik raad iedereen die twijfelt aan om het gewoon zelf eens te gaan ervaren. Ik heb er in ieder geval weer een mooie reisherinnering bij en ga graag nog eens terug!

Tijdens de trip verbleven we het in het W Mina Seyahi, een hotel vlak bij de jachthaven van Dubai. Het hotel had alles wat je van een luxe vijfsterrenhotel mag verwachten: een oogverblindend interieur, infinity pool met uitzicht over de stad, eigen privéstrand, indrukwekkende rooftopbar – met toprestaurant ATTIKO – en prachtige, ruime kamers met een groot balk