Hét platform voor en over Amsterdam Zuid!

COLUMN NYNKE: BUY LESS, CHOOSE WELL

Gepubliceerd op: 16 augustus 2019

WYNIA

 

Het einde van de zomer nadert, de kledingwinkels hebben hun nieuwe collectie binnen. De modeindustrie evolueert in een rap tempo en is niet te vergelijken met 20 jaar geleden. Toen werden de eerste zogenaamde ‘tussencollecties’ populair, klanten wilden blijvend geprikkeld worden en dat was het begin van de impulsaankopen. Van twee, gingen merken naar vier, tot sommigen zelfs twaalf collecties per jaar. Nieuwe termen als cruise-, pre fall/winter/spring/summer collections werden bedacht om andere merken te snel af te zijn. ‘See now, buy now’; ván de catwalk, meteen in de winkels… Verkoopt het ene niet, bam; het volgende er in.

 

Ondertussen is het nou niet bepaald zo dat de mensen op straat er beter uit zijn gaan zien. We kopen kleding zonder al te veel nadenken en ongemerkt gaat het kennisniveau van kleding en de verschillende kwaliteiten omlaag en daarmee ook smaak, creativiteit en de verzorging er van. Die hummelige verwassen shirtjes, gepilde truitjes waar de ‘ophanglussen’ uit piepen; word ik echt heel verdrietig van. Liever één goed ding, dan tien ééndagsvliegen.

Als eigenaresse van een kledingwinkel, spreek ik mezelf tegen, massa is immers de kassa. Toch geef ik in de winkel de boodschap mee dat je je kledingkast moet voeden en niet vullen. De consument bepaalt welk merk of keten bestaansrecht krijgt. Net als in de voedingsindustrie en trouwens ook de filmindustrie, want wie vindt dat er met de komst van Netflix betere films te zien zijn?

 

>> Het artikel gaat verder onder de advertentie <<

 

>> Vervolg artikel <<

 

Personal shopping begint met de kast van mijn klant opruimen, overzicht maken van wat er al is. Alles er uit, en daarna weer netjes de kast in. Zo weet je precies wat je hebt en word je weer enthousiast over je garderobe. ‘Zorg goed voor je kleding en je kleding zorgt ook goed voor jou’; is mijn motto en ik zou er wel les in willen geven.

Ruim je kast regelmatig op, laat kleding repareren of stomen waar nodig, poets je schoenen. Bedenk wat je nodig hebt en waar je dat kunt krijgen. Als we beter kopen, zullen merken met mooie collecties met een lange levensduur, blijven bestaan.

 

“Buy less. Choose well. Make it last. Quality, not quantity. Everybody’s buying far too many clothes.” – Vivienne Westwood.

 

 

Column van Nynke Wynia, eigenaresse WYNIA dameskledingwinkel mét Personal Shop service in de Cornelis Schuytstraat

 

 

Gedeeld

verder lezen